Wat is Social Ads
Social Ads staat simpel gezegd voor advertenties op social media. Je kent ze vast wel, de berichten die in je feed komen waar bij staat ‘’gesponsord’’. Je kunt met deze advertenties adverteren op Instagram, Facebook, TikTok en zelfs Snapchat! Elk kanaal heeft wel zijn eigen werkwijze of andes gezegd, tone of voice.

Waarom Social Ads
Doelgroepgericht: Met social ads kan je heel specifiek richten op bepaalde doelgroepen (potentiële klanten) die waardevol zijn voor jouw bedrijf. De kans dat je omzet misloopt is dus super groot.
Kosten: Ja, social ads kosten geld maar je investeert wel in je marketing! Immers je het goed doet of het door een professionele marketeer laat doen. De reden wat social ads nog aantrekkelijker maakt is dus het zelf kunnen bepalen wat voor budget je gaat gebruiken. Dit kan van een paar euro per dag tot honderden euro’s per dag. Dit is wel afhankelijk van de concurrentie en branche waar je in zit. Sommige branches zijn wel wat prijziger dan andere.
Je kan dus heel efficiënt je kosten inrichten, wat dus handig is voor zowel grote maar vooral kleinere bedrijven.
Meetbare Resultaten: Wat mensen vaak onderschatten is data! Social media kanalen bieden gedetailleerde rapportages en analyses over je marketing-data. Hierdoor kunnen we precies zien waar een social ad goed scoort of waar we eventueel moeten bijsturen. Hierdoor kan je nog meer uit je online advertenties halen. En niet te vergeten, hierdoor krijg je nog meer inzicht over je doelgroep en klanten.
Betrokkenheid: Social media is op zijn piek en nog steeds groeiend. Dit betekent dat er heel wat mensen te bereiken zijn via social ads. Door het tactisch gebruik te maken van TikTok kan je zomaar viraal gaan met je product via je webshop. Neem een voorbeeld van de Pistache Chocola reep. Heel TikTok stond er vol mee en was overal uitverkocht.
Verhoogde Conversie: We kunnen nog wel meerdere redenen opnoemen waarom je social ads zou moeten gebruiken maar het allerbelangrijkste vinden we hier bij Amigos Agency toch wel dit punt; verhogen van conversies. Meer conversies staat vaak gelijk aan meer omzet en dus meer winst.
Door dus effectief de social ads in te zetten kunnen bedrijven dus niet hun naamsbekendheid en zichtbaarheid vergroten. Maar dus ook de verkoopcijfers!
Soorten Social Ads
Er zijn meerdere manieren voor social ads. Welke manier bij jouw bedrijf past is afhankelijk van welk social media kanaal er het meeste te halen valt en je doelgroep. Hieronder een aantal diverse manieren van social ads op volgorde van best to last! Dit is gebaseerd op onze ervaring en expertise als Amigos Agency zijnde.
1. Video-advertenties: Door video te gebruiken kan je veel meer impact maken in een korte tijd. Je kan dus je diensten of producten tonen in actie.
2. Influencer-samenwerkingen: Door een bekend gezicht aan je merk te koppelen gaan mensen het merk veel sneller vertrouwen. Mensen kijken vaak op naar influencers en als ze dan zien dat een influencer een product of dienst gebruikt van jouw bedrijf kan een potentiële klant denken ‘’maar als zij/hij het ook heeft dan moet het wel goed zijn!’’.
3. UGC (user generated content): het gebruiken van de consument die video’s maakt van jouw dienst of product. Dit geeft een potentiële klant al gelijk meer vertrouwen omdat ze iemand anders zien die jou product of dienst gebruikt net zoals influencers maar dan betaalbaarder. Hier geldt dus kwantiteit boven kwaliteit van de persoon, hiermee bedoelen we dat 5 tot 10 ugc video’s van 5 tot 10 verschillende personen gelijk staan aan 1 influencer video qua prijs en impact.
4. Afbeelding Advertenties: Een van de meest simpele optie van social ads. Door diverse ontwerpen te maken met daarin korte teksten en een CTA (call to action) er in te vermelden kan je in een kort oogopzicht je product of dienst laten zien.
5. Verhalen (stories): Deze advertenties zijn ideaal voor korte promoties en worden vooral gebruikt bij Instagram.
Zelf aan de slag
Je hebt de keuze gemaakt om aan de slag te gaan met social ads! Maar waar begin ik?
Stap 1: Als eerste moet je je doelgroep goed op papier zetten.
Denk hierbij aan:
– leeftijd
– geslacht
– locatie
– levensstijl
– interesses en hobby’s
Dit zijn 5 basispunten die je eerst concreet moet hebben voordat je aan de slag gaat. Laten we zeggen dat je deze gegevens hebt, top! Je hebt nu je doelgroep bepaald.
Stap 2: KPI’s en doelstelling bepalen. Je gaat nu dus kijken wat je precies wilt bereiken met je social ads. Bijvoorbeeld; hoeveel bezoekers wil ik hebben op mijn website per maand, hoeveel conversie/conversiepercentage, CPC (kosten per klik), omzetgroei en nog veel meer.
Stap 3: Content. Je advertentie moet goed je boodschap overbrengen naar je potentiële lead. Kijk dus goed wat voor soort social ad hierbij het beste past en wat hiervoor nodig is. Welke foto’s of video’s en hoe je het uiteindelijk gaat vormgeven.
Stap 4: Meten is weten. Je hebt nu je advertentie online. Hierdoor krijg je nieuwe inzichten met betrekking tot je data. Zorg dus dat je opschaalt of bijstuurt waar nodig is.
Marketing uitbesteden
Het inhuren van een professional heeft veel voordelen, je moet er alleen budget voor vrij maken. Wat kan een professionele marketeer of een extern marketingbureau bieden?
1. Expertise en kennis: Door de diepgaande kennis van een professional kan het je tijd en misschien nog wel belangrijker, hoofdpijn besparen. Jij kunt dus doen waar je goed in bent en laat de marketeer maar z’n werk doen.
2. Tijdsefficiënt: Door een marketingbureau in te huren hoef jij je niet druk te maken met het uitzoeken, vormgeven en instellen van de social ads. Dit bespaart je dus nog meer tijd!
3. Creativiteit: Een marketingbureau heeft diverse creatieve individuen die jou doel een realiteit kunnen maken door middel van goede commerciële en creatieve ideeën.
4. Concurrentievoordeel: Door professionals in te huren, kun je je onderscheiden van concurrenten die mogelijk geen gebruik maken van diverse marketingdiensten. Je bent ze dus een stap voor.
5. Risicobeheer: Door het gebruik te maken van professionals wordt je risico minder, omdat ze veel meer ervaring hebben en dus weten waar potentiële valkuilen zitten.
Er zijn nog veel meer manieren voor social ads zoals; carrousel advertenties, gesponsorde berichten en nog veel meer. Mocht je daar meer over willen weten kun je altijd een gesprek inplannen: https://amigosagency.nl/adviesgesprek/.
Wil je meer weten over bijvoorbeeld contentmarketing? Lees: https://amigosagency.nl/blog/contentmarketing-tips-voor-creeren-van-content/