Waarom marketingstrategie essentieel is voor je online marketing.

Waarom marketingstrategie essentieel is voor je online marketing.

Stel je voor: Je hebt je bedrijf laten groeien, je hebt een nieuw niveau bereikt en wilt overstappen naar het volgende niveau. Dit level staat in het teken van online groei. Je begint te kijken naar online marketing. Je hebt een duidelijke missie en met je product of dienst heb je ook een sterk aanbod. Dus je gaat op zoek naar een marketing bureau die je kan helpen met je online uitdaging. Binnen no time ligt er een voorstel op tafel: 5 uur SEO, 5 uur SEA en 3 uur social advertising per maand. De keuze? Teken je voor een 3, 6 of 12 maanden contract vanaf €1.100,- exclusief advertentiekosten.

Je denkt: ‘Laten we voor de lange termijn gaan. Samen bouwen, meer korting en meer resultaat… toch?’

Fast forward: 12 maanden later heb je €37.200 aan marketingkosten uitgegeven. €1.100,- aan bureaukosten en gemiddeld €2.000,- aan advertentiekosten. En de resultaten? Mwoah. De ROI is onduidelijk, het aantal leads is matig aangezien de conversie laag is en de groei? Je hebt potentieel nog net quitte gespeeld.


Wat ging hier mis?

Vaak zit het probleem niet in de uitvoering. Marketingbureaus weten vaak écht wel wat ze doen! Maar dat probleem? Die zit in het begin. Er is meteen aan de operationele knoppen gedraaid zonder eerst helder te hebben waarvoor ze dienen. Met andere woorden: er is ingezet op zichtbaarheid, zonder vooral strategisch na te denken over de richting.

Wat was de uitkomst geweest als je eerst had geïnvesteerd in marketingstrategie?

Strategie voorkomt verspilling van budget

Een goede marketingstrategie is geen bijzaak maar juist essentieel. Het is het fundament waarop je al je marketinginspanningen bouwt, monitort en bijstuurt.

In plaats van lukraak te investeren in je SEO, SEA en social ads, simpelweg omdat ‘wij ook/écht iets met online marketing moeten doen’, had strategisch onderzoek wellicht uitgewezen dat jouw doelgroep helemaal niet op Google zoekt naar jouw dienst of product. Misschien zitten ze juist op bepaalde events, beurzen of zijn ze gevoelig voor PR en samenwerkingen.

Stel dat uit die strategiesessie bleek: ‘SEA, SEO en socials zijn niet relevant voor jouw bedrijf/branche/dienst of product. PR en lokale events wél!’ Dan heb je ineens een heel ander plan:

  • Geen €3.100,- per maand aan online campagnes

Maar €1.000,- per maand aan gerichte PR-acties en strategisch geplande aanwezigheid op relevante evenementen.

  • Resultaat: gerichtere zichtbaarheid, betere aansluiting bij je doelgroep. én €25.200 bespaard per jaar (zwart wit gezegd)

Volgens de auteurs Briggs & Stuart in What Sticks wordt zo’n 37 % van alle marketinginvesteringen verspild door verkeerde boodschap, onjuiste kanaal allocatie of onvoldoende begrip van klant motivaties. Dus grofweg 63 % van het budget levert wél aantoonbare resultaten op. Bron

Uit een Statista-enquête (2023) komt naar voren dat circa 90 % van alle marketingstrategieën faalt door fundamentele fouten (zoals onduidelijke doelgroepdefinitie, slechte data-analyse of onvoldoende onderscheidend vermogen). Bron


Strategie = risico beperken en beter richten

Marketing zonder strategie is als schieten met hagel: je raakt misschien iets, maar het is duur, inefficiënt en ongericht. Met strategie weet je: 

  • Wat je doelen zijn
  • Wie je doelgroep écht is
  • Waar ze zich bevinden
  • Wat hen triggert om te kopen of contact op te nemen

Zo maak je doelgerichte keuzes op basis van data, onderzoek en ervaring en niet op basis van wat ‘iedereen doet’.

Conclusie: eerst denken, dan doen

Online marketing is geen invuloefening of een must have. Elk bedrijf is uniek, daarom begint échte marketing met strategie. Niet omdat het ‘mooi’ klinkt, maar omdat het je veel geld, tijd en frustratie kan besparen.

Investeer dus eerst in het begrijpen van je positionering en het koopgedrag van jouw markt/klant. Daarna weet je welke middelen het meeste effect hebben. Je kunt nu dus beter een beslissing maken welke middelen je daadwerkelijk gaan inzetten.

Klaar om ook te richten en meer uit je marketing te halen? Neem contact op voor een strategiesessie! En zoals onze strateeg Vincent altijd zegt, leads kosten geld, klanten leveren je geld op.

Neem contact op met een van onze amigos!

Benieuwd geworden wat we voor jou kunnen doen? Vul het onderstaande contactformulier in.

Gerelateerde berichten

Dit vind je misschien ook interessant.