Wat is Marketing?

Je vraagt je natuurlijk af ‘Wat is Marketing nu precies’ Wij leggen je het je uit!

Wat is Marketing?

Marketing is het versterken en overbrengen van jouw product of dienst. Het doel is natuurlijk om zoveel mogelijk verkopen te realiseren van het betreffende product of dienst. Je kunt met Marketing kiezen om je merkidentiteit te vergroten of letterlijk het genereren van omzet door bepaalde concrete acties.

Marketing kan ingezet worden om nieuwe klanten te genereren of om bestaande klanten te behouden. Als je het hebt over meer naamsbekendheid op te bouwen, noemen we dat above the line marketing. Als je een doelgroep aan wil spreken die daadwerkelijk omzet genereren en een aankoop doen, heet dat below the line marketing.

Wat voor soorten marketing zijn er?

De meest voorkomende vorm en tevens ook de oudste vorm van marketing is mond-tot-mondreclame. Dit wordt echter vaak in de volks(mond) gezegd als mond-op-mondreclame. Hier is het dus van belang dat mensen die jouw bedrijf kennen dit doorvertellen aan hun eigen relaties. Zo ontstaat er een spreekwoordelijke olievlek die zich verspreid.

Er zijn op het gebeid van marketing verschillende soorten die gebruikt worden. De meest voorkomende vormen hebben we voor je op een rijtje gezet:

  • Directe marketing
  • Online Marketing
  • Social Media Marketing
  • Affiliatemarketing
  • Printmarketing
  • Telemarketing
  • E-mailmarketing

Data analyseren

Het begint allemaal bij een goed uitgedachte marketingstrategie die jouw bedrijf verder gaat helpen. Er wordt onderzoek gedaan welke doelgroepen het meest interessant zijn voor jou en hoe we deze kunnen bereiken. Het is belangrijk om niet alleen de doelgroep te vinden, maar ook goed te begrijpen. Op basis van deze informatie kun je betere doelen stellen.

Marketing is helaas geen lineair proces van A tot Z. Er zijn constant veranderingen in de markt en consumenten en bestaande klanten beslissen op hun eigen tempo. Het is de bedoeling dat je deze mensen op de juiste tijd bereikt om hun interesses te triggeren. Een van de manieren om dit te doen is om de customer journeys te onderzoeken en deze toe te passen in je eigen marketing strategie.

Door de resultaten te meten, weten we wat wel en wat niet werkt. Zo voorkom je dat je onnodig veel geld uitgeeft aan bepaalde doelgroepen of strategieën die niks opleveren. Daarom is het essentieel dat dit goed geïmplementeerd wordt. Met goede data heb je dus ook de mogelijkheid om de strategie te laten groeien en op te schalen met je budget om een nog groter bereik te krijgen.

Klanten begrijpen

Vaak lijkt marketing voor de buitenwereld als mooie sales praatjes om maar wat producten aan te smeren. Dit is zeker niet het geval. Vaak is het luisteren naar wat de consument nodig heeft het meest effectieve middel wat er is. Zonder dat je het door hebt wordt je constant beïnvloed door marketing technieken. Daarom zeggen wij altijd ‘De beste marketing, is marketing die niet aanvoelt als marketing’

Een goede klanttevredenheid heeft zeker ook te maken met je eigen product of dienst. Als het fundament van je bedrijf niet op orde is, is marketing meer als water naar de zee dragen. Zorg er dus altijd voor dat je een solide basis hebt en dat je je eigen klanten tevreden kan houden.

Neem contact op met een van onze amigos!

Benieuwd geworden wat we voor jou kunnen doen? Vul het onderstaande contactformulier in.